Page 60 - BeeLife14
P. 60
Hala benim aksime düşünen okuyuculara
2000’li senelerde yaşadığımızı tekrar
hatırlattıktan sonra çoğunlukla yanılgıya
düşülen “iyi mimar”ın, kendisine sipariş
edilen binayı tam da tarif edilen şekilde
tasarlayacağı fikrinin yanlış olduğunu
söyleyeceğim... Bu aslında mimarlığın
doğası ile çelişir. Kendisine saygısı olan
bir mimar, meslek hakkında neredeyse en
ufacık bir fikri olmayan müşterisini “mutlu”
etmek adına tasarım yapmaz. Aksine,
müşterilerinin ihtiyaçlarını anlar ve
onlara asıl ihtiyaçları olan binayı tasarlar.
Ben de meslek hayatımda çoğu zaman
müşterilerimi ikna etmek için uğraşırım ve
koşullar çerçevesinde “doğru” olan binayı
tasarlayarak hayata geçirmeye çalışırım.
Bu durumda ortaya istenen bir mimarlık
eseri çıkarmak için müşterinin de bilinçli
Uygarlık tarihi boyunca değişen birçok olması beklenir. Mimarlıkta çeşitliliğe
kavram gibi “iyi bir mimar” kavramı gitmek içinse, mimarlık dünyasından
da değişik dönemlerde farklı insanları farklı beklentileri olan müşteriler gerekir.
işaret eder. Örneğin Eski Mısır’da iyi bir Bilinçli bir mimarlık müşterisi, istediği
mimardan beklenen farklı görünen bir binayı kimin tasarlayabileceğini de
piramit tasarlaması değildir. Piramitler, gazetelerden, mimarlıkla ilgili televizyon
aynı amaç uğruna, birbirini takip eden programlarından ve dergilerden takip
formatlarda, sadece uzun zaman eder. (Tabii ülkemizde bu durum biraz
aralığında değişen ufak tekniklerle daha farklı işlemekte.)
inşa edilmiştir. Orada mimarın
amacı, belirlenen sürede formu Bu durumda mimari kalite ve çeşitlilik,
belli olan binanın inşası için gerekli sermayedarın bilinçli olmasına ve
organizasyonu doğru olarak yapmaktır. toplumun her görüşten kesiminden bina
Geometrinin üst bir bilgi olarak kabul tasarlatabilecek kadar varlıklı gruplar
edilmesi, Antik Yunan’da mimara çıkabilmesine bağlıdır. Uygar dünya bu
başka vasıflar kazanma zorunluluğu sayede mimarlığı geliştirebilmektedir.
getirmiş, iyi bir mimar aynı zamanda Öte yandan sermayenin ya da otoritenin
binayı dönemin matematiksel ve tekelleştiği uluslarda, mimari de tekelleşir.
estetik kaygıları doğrultusunda yapmak Bu ülkelerde çoğu mimar iş alamaz
durumunda kalmıştır. Rönesans ile ya da geçimini sağlamak için kalemini
birlikte mimar daha önemli bir rol satar. Örnek vermek gerekirse, Nazi
oynamış ve neredeyse tanrısal vasıflarla Almanyası’nda, çoğu mimar Führer’in
donanmış gibi görünmek durumunda istediği tarzda bina tasarlamadığı için
kalmıştır. Modernite ile birlikte işsiz kalmıştır. Hitler Kavgam kitabında
fonksiyon daha çok önem kazanmış, “Mimarlık, sadece söylenen sözün
inşaat malzemeleri çoğalmış ve binaları taşa kazınmış hali değil, bir toplumun
tasarlamak için matematiksel hesaplar inancının anlatımıdır veya o ülkenin
yapma ihtiyacı ortaya çıkmıştır. Dolayısı liderinin gücünü, büyüklüğünü ve ününü
ile mimarın yanında yer alan ve binayı gösterir.” der. Mimarlığı bir hükmetme
ayakta tutmasına yardım edecek aracı olarak benimser. Bu dönemde
bir meslek dalı olan mühendislik Neoklasik mimarlık, neredeyse izin verilen
doğmuştur. Tüm bu sıkıştırarak tek üslup olarak Nazi Almanyası’nda
anlattığımız zaman aralığının yaklaşık kendisini göstermiştir. Böylece Almanlar,
4000 seneye tekabül etmekte olduğu dünya mimarlık tarihinde söz söyleme
da gözden kaçmamalı. hakkını uzunca bir süreliğine kaybetmiştir.
60