Page 46 - BeeLife12
P. 46

Ad takma, gülünç                   kötü hissetmen doğru değil”
                                            duruma düşürme;                    biçiminde, mesajı yanlış olarak da
                                                                               algılayabilir.
                                            “Koca bebek seni …”, “Hadi
                                            bakalım Süpermen.”, “Hadi sen
                                            de sulu göz!”
                                            Çocuğun kendini değersiz
                                            hissetmesine, sevilmediği
                                            kanısına varmasına yol açabilir.
                                            Aynı şekilde olumsuz karşılık
                                            vermeyi teşvik eder ve çocuğun
                                            özgüveninin yok olmasına
                                            neden olabilir.


                                            Tahlil etme, teşhis
                                            koyma;

                                            “Herhalde çok yorgunsun.”,         İncelemek, araştırmak,
        Yargılama, eleştirme,               “Senin derdin ne biliyor musun?”,   soruşturmak;
        suçlama;                            “Aslında senin söylemek
                                            istediğin ...”, “Eminim şu şekilde
                                            düşünüyorsun.”                     “Neden?”, “Kim?”, “Sen ne yaptın?”,
        “Olgun biri gibi düşünmüyorsun      Çocuk, yanlış anlaşılma endişesi   “Nasıl?”
        …”, “Sen zaten tembelsin …”,        ile iletişimi keser ve kendisini   Soruları cevaplama, genellikle
        “Bunu da mı anlamıyorsun?’’         korumasız ve kıstırılmış hisseder.   eleştiri veya zorunlu çözüm
        Bu tür yaklaşımlar yetersizlik ve   Kendisine inanılmadığı kanısına    getirdiğinden çocuklar ya hayır
        yanlış değerlendirme anlamı         varabilir. Çocukta başarısızlık    demeye ya yarı doğru cevap
        taşır. Çocuğun kendisine            duygusu uyandırabilir.             vermeye ya da kaçamağa yönelip
        olan güveninin yok olmasına,                                           yalan söylemeye yönlenirler.
        olumsuz bir yargıya hedef olma                                         Sorular genellikle soru soran
        ya da azarlanma korkusuyla                                             ebeveynlerin nereye varmak
        iletişimi kesmesine yol açar.                                          istediğini açıklamadığından,
        Genellikle çocuk, yargı ve                                             çocuk korku ve endişeye
        eleştirileri gerçek olarak                                             kapılabilir. Ailenin endişelerinden
        algılar. “Ben kötüyüm.”, “Ben                                          doğan sorulara cevap vermeye
        yeteneksizim.” diye düşünür                                            odaklanan çocuk, kendi sorununu
        ya da “Siz daha mükemmel                                               gözden kaçırabilir.
        değilsiniz!”, “Daha mı iyisini
        yaptınız!” karşılıklarını verebilir.                                   Konu değiştirme, işi
                                                                               alaya vurma, şaka
        Övme, görüşüne                                                         yoluyla kendine çekme;
        katılma, teşhis koyma;
                                            Güven verme, teskin ve

        “Muhteşemsin!”, “Hmm haklısın,      teselli etme;                      “Daha güzel şeylerden
                                                                               konuşalım.”, “Sen neden dünyayı
        … berbat birine benziyor”,                                             yönetemiyorsun?”, “Onu boş ver
        “Bence harika bir iş yapıyorsun.”   “Aldırma.”, “Boş ver canım,        de şu nasıl oldu?”
        Ailenin beklentilerinin çok         düzelir nasıl olsa.”, “Hadi ama    Yaşamın zorluklarıyla savaşmak
        yüksek olduğunu ima eder.           biraz neşelen.”, “Zamanla kendini   yerine, onlardan kaçmak gerekir
        İstenen davranışı yaptırabilmek     daha iyi hissedersin.”             mesajını ima edebilir. Çocuğun
        için söylenen, içtenlikten yoksun   Çocuğun kendisini                  sorunlarının önemsiz, saçma
        bir manevra gibi algılanabilir.     “anlaşılmamış” hissetmesine        sapan ve geçersiz olduğu
        Çocuğun kendini algılayışı ile      neden olur. Kızgınlık duygusuyla   anlamını verebilir, çocuk bir
        yapılan övgü uygun değilse,         “Size göre kolay tabi!” gibi       güçlükle karşılaştığında açık
        çocukta kaygı yaratabilir.          tepkiler verir ya da “kendini      davranmaktan çekinebilir.



      46
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51