Page 46 - BeeLife12
P. 46
Ad takma, gülünç kötü hissetmen doğru değil”
duruma düşürme; biçiminde, mesajı yanlış olarak da
algılayabilir.
“Koca bebek seni …”, “Hadi
bakalım Süpermen.”, “Hadi sen
de sulu göz!”
Çocuğun kendini değersiz
hissetmesine, sevilmediği
kanısına varmasına yol açabilir.
Aynı şekilde olumsuz karşılık
vermeyi teşvik eder ve çocuğun
özgüveninin yok olmasına
neden olabilir.
Tahlil etme, teşhis
koyma;
“Herhalde çok yorgunsun.”, İncelemek, araştırmak,
Yargılama, eleştirme, “Senin derdin ne biliyor musun?”, soruşturmak;
suçlama; “Aslında senin söylemek
istediğin ...”, “Eminim şu şekilde
düşünüyorsun.” “Neden?”, “Kim?”, “Sen ne yaptın?”,
“Olgun biri gibi düşünmüyorsun Çocuk, yanlış anlaşılma endişesi “Nasıl?”
…”, “Sen zaten tembelsin …”, ile iletişimi keser ve kendisini Soruları cevaplama, genellikle
“Bunu da mı anlamıyorsun?’’ korumasız ve kıstırılmış hisseder. eleştiri veya zorunlu çözüm
Bu tür yaklaşımlar yetersizlik ve Kendisine inanılmadığı kanısına getirdiğinden çocuklar ya hayır
yanlış değerlendirme anlamı varabilir. Çocukta başarısızlık demeye ya yarı doğru cevap
taşır. Çocuğun kendisine duygusu uyandırabilir. vermeye ya da kaçamağa yönelip
olan güveninin yok olmasına, yalan söylemeye yönlenirler.
olumsuz bir yargıya hedef olma Sorular genellikle soru soran
ya da azarlanma korkusuyla ebeveynlerin nereye varmak
iletişimi kesmesine yol açar. istediğini açıklamadığından,
Genellikle çocuk, yargı ve çocuk korku ve endişeye
eleştirileri gerçek olarak kapılabilir. Ailenin endişelerinden
algılar. “Ben kötüyüm.”, “Ben doğan sorulara cevap vermeye
yeteneksizim.” diye düşünür odaklanan çocuk, kendi sorununu
ya da “Siz daha mükemmel gözden kaçırabilir.
değilsiniz!”, “Daha mı iyisini
yaptınız!” karşılıklarını verebilir. Konu değiştirme, işi
alaya vurma, şaka
Övme, görüşüne yoluyla kendine çekme;
katılma, teşhis koyma;
Güven verme, teskin ve
“Muhteşemsin!”, “Hmm haklısın, teselli etme; “Daha güzel şeylerden
konuşalım.”, “Sen neden dünyayı
… berbat birine benziyor”, yönetemiyorsun?”, “Onu boş ver
“Bence harika bir iş yapıyorsun.” “Aldırma.”, “Boş ver canım, de şu nasıl oldu?”
Ailenin beklentilerinin çok düzelir nasıl olsa.”, “Hadi ama Yaşamın zorluklarıyla savaşmak
yüksek olduğunu ima eder. biraz neşelen.”, “Zamanla kendini yerine, onlardan kaçmak gerekir
İstenen davranışı yaptırabilmek daha iyi hissedersin.” mesajını ima edebilir. Çocuğun
için söylenen, içtenlikten yoksun Çocuğun kendisini sorunlarının önemsiz, saçma
bir manevra gibi algılanabilir. “anlaşılmamış” hissetmesine sapan ve geçersiz olduğu
Çocuğun kendini algılayışı ile neden olur. Kızgınlık duygusuyla anlamını verebilir, çocuk bir
yapılan övgü uygun değilse, “Size göre kolay tabi!” gibi güçlükle karşılaştığında açık
çocukta kaygı yaratabilir. tepkiler verir ya da “kendini davranmaktan çekinebilir.
46